17. august 2013

Jeg lever! - Uge 1

Hej allesammen! 

Jeg undskylder for, at jeg ikke har postet noget endnu, men jeg har haft så travlt og da jeg for et par dage siden ville til at finde min computer og opdatere bloggen passede mit computerstik/oplader simpelthen ikke i min rejseadapter, fordi den var for stor, så det bliver bare lige et lille kort indlæg skrevet fra min iPhone: 

For at starte fra begyndelsen, så holdte min lillebror fødselsdag og jeg afskedsfest for familien, min kæreste og Thomas' bedste ven d. 31. på Thomas' fødselsdag. Det var super hyggeligt at se allesammen igen og vi fik begge to gaver og en hyggelig lille fest. D. 6. holdte jeg så afskedsfest for mine venner og veninder, hvilket var super hyggeligt! Det håber jeg i hvert fald alle synes, for jeg havde det hyggeligt! D. 7. Kom en veninde, Tine, forbi om aftnen, fordi hun ikke kunne sige farvel til mig den 9., desværre. Det var ikke helt gået op for os, så vi snakkede bare lidt og sagde så bare et lidt trist farvel, der slet ikke kunne række nok til et helt år! D. 8. var min sidste arbejdsdag i Jyllands Park Zoo inden jeg tog af sted. D. 9. tog jeg så over for at besøge min far i Sverige inden jeg satte kurs mod Alaska. Jeg skulle med toget kl 11:04 ca om morgenen fra Herning banegård. 4 af mine rigtig gode veninder, Mie, Line, Henriette og Emilie og min kæreste, Kalle, kom og sagde farvel til mig. Vi stod og snakkede i lang tid, fordi toget var 7 minutter minutter forsinket. Der blev slet ikke sagt farvel indtil vi kunne se toget. Men hold da fast hvor var det hårdt! Blev ved med at sidde og tude i toget, mens en dreng overfor mig på 12-13 år blev ved med at kigge underligt på mig, fordi jeg blev ved med at få tårer i øjnene. Jeg overnattede hos min far og til hen til min onkel i Rødovre, lige uden for KBH, ved 15-tiden om lørdagen sammen med min lillebror, fordi vores mor og papfar var hos dem.

Så blev det endelig tid! At sige farvel i lufthavnen var utrolig svært og hårdt! Kan slet ikke beskrive det! Vi var alle knuste over at skulle sige farvel til vores familie og venner, men af sted måtte vi jo. Sådan var det!

Flyveturen fra Kastrup kl 12:25 (dansk tid) til San Francisco var lang på 11 timer, men der var en masse dejlige mennesker og snakke med og skærme i alle sæder, hvor vi kunne se film, høre musik og spille spil (filmene startede bare desværre midt inde i filmen og man kunne ikke spole). 

Det var et giga fly med tre rækker! Først 2 på en række, så 3/4 og 2 på den sidste igen. 

Da vi så kom til San Francisco blev vi delt op i 3 grupper. Vi var i alt 12 udvekslingsstudenter og én guide. Frederik, der også skulle til Alaska skulle overnatte i lufthavnen, fordi hans fly først gik dagen efter, så han fulgtes med guiden og jeg med 4 andre piger, der også skulle til Portland, vi skulle bare af sted på 3 forskellige tidspunkter og jeg var den eneste af os 5, der skulle flyve alene! Jeg var sygt nervøs! Jeg klarede det vel - på en måde. Havde glemt min sommerjakke i flyet fra Kastrup og fik ikke min bagage i Portland. Jep. Jeg var bare helt nede i kulkælderen. Turen tog vist halvanden time til Portland, så fra Portland skulle jeg videre til Fairbanks. Damen i informationen sagde bare, at jeg skulle give oplysningerne om min bagage, når jeg kom til Fairbanks, for hun kunne ikke gøre noget. 
Så jeg ankom i søndags kl 22:40 (Alaska tid, 10 timer bagud dansk tid) eller sådan noget. En lille halv time før tid. Min første værtsmor- og far og en fra Rotary (Patty, tror jeg) var der allerede og kunne hurtig genkende mig og råbte bare mit navn, men Cynthia, min counselor, og Torres-familien var der ikke. Jeg havde sendt en SMS til Cynthia og Leslie (min første værtsmor) om, at min bagage ikke var kommet, så det var det første vi ordnede. Cynthia nåede dog at komme og havde et fint banner med fra klubben. 
Da vi var ude på parkeringspladsen og lige ved at gå ind i bilen kom familien Torres heldigvis og havde lavet nogle fine skilte og gav mig en sød bamse! 


Cigne, midten, var sidste år på udveksling i Danmark og er ret sikker på, at jeg har skrevet om hende. 
Ellers da jeg kom hjem mødte jeg David, Sara og Rachel (mine værtssøskende) og så smuttede jeg i seng med noget nattøj jeg lånte af Sara.

Mandag var jeg til mit allerførste Rotary møde efter at jeg rent faktisk godt kunne sove om natten og vågnede af mig selv ved 9-9:30 tiden. 

Lidt uheldigt billede, men det er min værtsmor og jeg før mit første Rotary møde. Cynthia kom og hentede mig hjemme hos os og kørte mig til mødet. Fik mine lommepenge på 100 dollars, 30 af en af medlemmerne som vandt et slags lotteri og en bog om Alaskas flag af en, der hedder Ron. 


Nationalsangen, som de synger til hvert møde om mandagen kl 12, er på bagsiden og noderne til den er også i.


Efter Rotary mødet tog Cynthia og jeg nogle billeder af mig og "elgen", som åbenbart er rigtig farlige! Så ved I det. Pas på elge, og gå aldrig imod dem!

Vi fik ordnet en masse papirarbejde med skolen og lavet en bankkonto. 


Tirsdag, var det også mest ærinder vi skulle rundt og have ordnet og var på Coffee Roasting, den lokale kaffebar.
Om aftenen var min velkomstmiddag og min værtssøster Rachels afskedsmiddag, fordi hun tog et år til Sydafrika for at arbejde med noget aids.


Onsdag hang jeg ud med Katie og Cigne (to udvekslingsstudenter fra Fairbanks, Katie tog til Finland og Cigne Danmark). Vi besøgte Cignes far (min tredje værtsfar) på hans arbejde på en elementary school. Vi hentede chinese food, fordi det var hans fødselsdag. Det var rigtig hyggeligt! 
Om aftenen kom en mand fra Skotland og spiste med. Vil gerne indrømme at det var ret kedeligt. Det syntes David også - og Sara, selvom hun kom en time senere. Han snakkede HELE tiden. Og fattede ikke hans accent, haha. 

Torsdag var første swim practice for mig. Alle andre startede om mandagen. David kørte mig derhen. Det var super hårdt og føltes som helvede! Var så træt efter, men Marisa (en udvekslingsstudent fra Tyskland, men ikke fra Rotary) og jeg blev hentet af Kevin, hendes værtsbror på Davids alder) fordi det var meningen vi skulle ud og floate på Chena River (en flod i Fairbanks), men det havde regnet så meget hele dagen, mens solen havde skinnet de andre dage, så vi tog på Wendys først og mødtes med David og en masse andre og fik aftensmad og tog derefter i biografen og så Grown Ups 2. Den var super god! Kan sagtens anbefales. Efter skete der ikke så meget, og vi var hjemme ved 11-12 tiden. 


Fredag var jeg ude og stå på skøjter med David, Kevin og Marisa. Det var rigtig hyggeligt og David var den eneste, der faldt, så det morede jeg mig meget over og var en træls drillende lillesøster ;-) 
Vi stod på skøjter i ca en time og tog så over i Centeret, som var rigtig lille, men hyggeligt. Vi var bare inde i en butik vare lige for at se det. Marisa havde hendes svømmeting med, så David kørte os hjem til os, mens Kevin selv tog hjem. David skulle selv noget kl 14, så da vi kom hjem ville Mike, min værtsfar køre os til svømning efter ca en time, fordi det begynder kl 15:30 og slutter 17:30. Svømning var nemmere den dag og vi lærte breast stroke, men er stadig øm i dag! 

Efter svømning blev jeg hentet af Leslie og vi kørte hjem, så jeg kunne gøre mig klar inden middag kl 19, hvor alle mine værtsfamilier kom og Clemens fra Østrig med Rotary og hans værtsfamilier, så vi kunne møde dem alle sammen. Vi skulle alle bringe noget mad, så der var nok til alle. Vi kom dog en halv time for sent (men det var ikke på grund af mig mor!)


Her sidder David, jeg og Leslie og spiser. Damen til venstre er min anden værtsmor, Margie, og drengen i den grønne trøje lige over mit hoved, er Clemens. Det var rigtig hyggeligt, og efter tog David og jeg på camping af en slags med en masse af hans venner, hvor 90% var drenge. Det var lidt svært at komme ind i samtaler, men vi hyggede os rundt om bålet. 
En af hans venner Casey kørte mig hjem ca midnat, fordi han også selv skulle hjem og David blev natten over. 


I dag har jeg egentlig bare kedet mig og sovet længe. Sara arbejde, Mike og Leslie spillede golf og David var ikke hjemme før 15, og så skulle han få alt af trucken og traileren, så det tog en time. Så sad for mig selv i 4 timer og vidste ikke hvad jeg skulle lave, så var lettet over han kom hjem! 
Vi skulle have været ude at fiske, David jeg og nogle af hans venner, men vi måtte ikke for hans forældre. De havde sagt de ville være hjemme mellem 16 og 17, men var først hjemme over 6. Vi kedede os. Ret meget. 


Men jeg har det i hvert fald godt! Det blev ikke et kort indlæg (sorry), men der var meget at fortælle. Det er så underligt, for der er så langt til alting her! Man kan køre en halv time, før man når midtbyen. Der er træer over alt! Men vi har en dejlig udsigt, fordi de bor længere oppe i bjergene. Jeg har det dejligt! 

Ville gerne sige, at jeg savner alle jer derhjemme, men desværre ikke lige endnu. Har så travlt og der sker så meget! På onsdag starter jeg også i skole, wuhuu!
Håber I har det godt alle sammen! 

I morgen skal vi ud og hike, hvis vejret holder! Glæder mig rigtig meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar